Chilena. Terapeuta Ocupacional, Magister y Doctora en Ciencias de la Educación por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Sus líneas de investigación están orientadas al análisis de políticas educativas e inclusión escolar y estudios de gubernamentalidad en la interface salud y educación. Actualmente desarrolla el proyecto FONDECYT de iniciación 11170479: “Prácticas ‘psi’ en La Escuela”: Efectos de la Intervención Psicosocial en el Marco de Políticas Educativas Inclusivas”
Since 1981, Chilean universities experienced profound transformations outlined by what some authors call the New Public Management. Released to the market and mandated to modernize their management systems under an entrepreneurial spirit, the universities went from being providers of a social right, such as education, to becoming an institution that provides educational services. Under the figure of the self-entrepreneur, this article examines the transformations that Chilean university student movements have experienced in the last fifteen years. Specifically, the changes in their demands, tactics and strategies of struggles are problematized, showing the performative effects of the neoliberal order on the subjectivities of the students and the way in which they link with the new teaching subjectivity.
References
BALL, Stephen J., et al. Performativities and fabrications in the education economy: towards the performative society?[Paper presented as the Frank Tate memorial lecture and keynote address to the AARE Conference (1999: Melbourne).]. Australian educational researcher, 2000, vol. 27, no 2, p. 1.
BELLEI, Cristián; CABALIN, Cristian; ORELLANA, Víctor. The 2011 Chilean student move-ment against neoliberal educational policies. Studies in Higher Education, 2014, vol. 39, no 3, p. 426-440.
BELLEI, Cristián; CONTRERAS, Daniel; VALENZUELA, Juan Pablo. Ecos de la revolución pingüina. Santiago: Editorial Pehuén, 2010.
BROWN, Wendy. Undoing the demos: Neoliberalism's stealth revolution. Mit Press, 2015.
CARRASCO-MADARIAGA, Jimena; APABLAZA-SANTIS, Marcela. Tecnologías de gobierno en la formación de profesionales de la salud en una universidad tradicional. Educação e Pesquisa, 2017, vol. 43, no 3, p. 647-662.
CONFECH. “Petitorio CONFECH”. Chile. 2011.
FARDELLA, Carla. Abrir la jaula de oro. La universidad managerial y sus suje-tos. Izquierdas, 2020, no 49, p. 2299-2320.
FARDELLA, Carla; SISTO, Vicente; JIMÉNEZ, Felipe. Nosotros los académicos. Narrativas identitarias y autodefinición en la universidad actual. Universitas Psychologica, 2015, vol. 14, no SPE5, p. 1625-1636.
FARDELLA-CISTERNAS, Carla; SISTO CAMPOS, Vicente; JIMÉNEZ VARGAS, Felipe. La transfor-mación de la universidad y los dispositivos de cuantificación. Estudos de Psicologia (Campinas), 2017, vol. 34, no 3, p. 435-448.
FOUCAULT, Michel. Nacimiento de la biopolítica: curso del Collège de France (1978-1979). Ediciones Akal, 2009.
INZUNZA, Jorge, et al. Public education and student movements: the Chilean rebellion under a neoliberal experiment. British Journal of Sociology of Education, 2019, vol. 40, no 4, p. 490-506.
LAVAL, Christian; DARDOT, Pierre. La nueva razón del mundo. Editorial Gedisa, 2013.
LAZZARATO, Maurizio. Gobernar a través de la deuda: Tecnologías de poder del capitalismo neoliberal. Amorrortu Editores, 2015.
LEMKE, Thomas; CASPER, Monica J.; MOORE, Lisa Jean. Biopolitics: An advanced intro-duction. NYU Press, 2011.
MINEDUC. De inclusión escolar que regula la admisión de los y las estudiantes, elimina el financiamiento compartido y prohíbe el lucro en establecimientos educacionales que reciben aportes del estado. En 20.845, República de Chile. Santiago-Chile, 2015. http://bcn.cl/2f8t4.
MINEDUC. Sobre Educación Superior. En 21.091. República de Chile. Santiago-Chile. 2018. http://bcn.cl/2fcks.
MINEDUC. Ley General de Educación. En Ley 20.370. MINEDUC. Santiago de Chile: República de Chile, 2009.
ROSE, Nikolas. Inventing our selves: Psychology, power, and personhood. Cambridge University Press, 1998.
VILLARROEL, María José y BILBAO, Cristofer. “Alumnos de UACh mantendrán paro por mejoras en temas de salud mental al menos hasta el martes”. En Radio BioBio, Valdivia-Chile, 23/06/2019