De origen italiana, naturalizado mexicano, desde 2013. Licenciado y Maestro en Filosofía por la Università degli Studi de Milán, Doctor en Humanidades: Filosofía Contemporánea por la Uaeméx y posdoctorado en la Universidade de Coimbra. Catedrático de Estética de la Universidad Autónoma del Estado de México (Uaeméx). Miembro del Sistema nacional de Investigadores de México.
The alebrijes are not only the product of a free act of fantastic production, but the concrete example of a phenomenological schematism; although they seem to be placed in the symbolic universe, their production is rather within the framework of pure fantasy. This means that the nature of these products (on the border between art and craft) is neither representational nor abstract, but we must paradoxically think of it as merely phenomenal. The alebrijes are born in the depth of the phenomenological unconscious, that is to say, at the level of the deepest phenomenalization of the phenomenon, and in them the meaning is still in its nascent state. Our objective is to understand the experience related to this art product through the theoretical and conceptual framework of the Belgian philosopher Marc Richir.
References
Alves, P. (2010). Fenomenología del tiempo y de la percepción. Madrid: Biblioteca Nueva.
Aristóteles, (1978). Acerca del alma. Madrid: Gredos.
Baumgarten, A. G. (1963). Metaphysica (primera publicación 1779). Hildesheim, Georg Olms.
Carlson, S. (2013). “En el extremo de la hipérbole La puesta en juego concreta de la epojé fenomenológica hiperbólica en las Meditaciones fenomenológicas”. Eikasia, 47, 337-350.
Daturi, D.E. (2020). “La experiencia del otro en la arquitectónica richiriana. Notas sobre el concepto de Phantasie”. Anuario Filosófico, 53/3, 545-572.
Erickson, J. (2020). Imagination in the Western Psiche. London - New York: Routledge.
Ferraris, M. (1996). L’immaginazione. Bologna: Il mulino.
Frede, D. (1992). “The Cognitive Role of Phantasia in Aristotle”. Martha C. Nuss-baum & Amelie Oksenberg Rorty (eds.), Essays on Aristotle’s de Anima. Ofxord: Clarendon Press, pp. 279-295.
Kant, I. (2008). Critica del Juicio. Madrid: Tecnos.
Hamlyn, D. W. (1968). “Koine Aisthesis”. Monist, 52(2), 195–209.
Husserl, E. (1968). Logische Untersuchungen, Zweiter Band. Hua XIX, Tubingen: Max Niemeyer.
Husserl, E. (1976). Ideen zu einer reinen phanomenologie und phanomenolo-gischen philosophie. Hua III. The Hague: Martinus Nihjoff.
Husserl, E. (1980a). Experiencia y Juicio. México: UNAM.
Husserl, E. (1980b). Phantasie, Bildbewußtsein, Erinnerung - Zur Phänomenologie der anschaulichen Vergegenwärtigungen. Hua XXIII. The Hague-Boston-London: Martinus Nijhoff.
Maldiney, H., (1991). Penser l’homme et la folie. Grenoble: Millon.
Posada, P. (2015). “¿Concrescencia de disyuntos? La idea de reducción mereológica y su extensión a una arquitectónica fenomenológica”. Ápeiron: estudios de filosofía, 3, 99-114.
Nikulin, D. (2018). “What Is Productive Imagination?”. Saulius Geniusas & Dmitri Nikulin (eds), Productive Imagination: Its History, Meaning, and Significance. London, New York: Rowman & Littlefield.
Panofsky, E. (1972). Studies on icology. USA: Icon Editions.
Rancière, J., (2000). Le partage du sensible. Paris: La Fabrique-éditions.
Richir, M., (1987). Phénomènes, temps et êtres I - Ontologie et phenomenologie. Grenoble: Millon.
Richir, M., (1992). Méditations Phénoménologique. Grenoble: Millon.
Richir, M., (2000a). Phénoménologie en esquisses. Grenoble: Millon.
Richir, M., (2000b). “Stimmung, Verstimmung et Leiblichkeit dans la schizophrénie”. Conferencias de Filosofia II. Porto: Campo de letras.
Richir, M., (2004). Phantasia, imagination, affectivité. Grenoble : Millon.
Schnell, A. (2013). “Temporalidad y afectividad en la fenomenología de Marc Richir”. Eikasía, 47, pp.449-466.
Stepanenko, P. (2000). Categorías y autoconciencia en Kant. México: Unam.
Schofield, M. (1992). “Aristotle on the Imagination”. Martha Craven Nussbaum & Amélie Rorty (eds.), Essays on Aristotle's de Anima. Oxford: University Press, pp. 249-277.