Doctor en Ciencias Sociales, Maestro en Estudios Latinoamericanos y Licenciado en Comunicación por la Universidad Autónoma del Estado de México (UAEMex). Se desempeña como profesor de tiempo completo en la Facultad de Antropología de la UAEMex y es actualmente líder del Cuerpo Académico “Patrones Culturales de las Relaciones Sociales”. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) del Conahcyt, Nivel 1. A lo largo de los últimos 15 años ha publicado cinco libros y decenas de artículos y capítulos de libro en 8 países de Europa y América. Su línea de investigación son los sistemas dinámicos y discursivos.
The article reviews the way in which Foucault makes his own some principles of the genealogical work proposed by Nietzsche. He briefly recounts the process through which this takes shape in the methodology that Foucault puts into practice in his different studies on madness, sexuality, prison or racism. The principle of displacing the transcendent subject from the center of attention and seeking discontinuity in the history of reason to make political history of truth is highlighted. As a result of this review exercise, the identification of the steps to follow in a methodology that is inspired by genealogical suspicion is offered. Specifically, the procedure is illustrated with the example of the possible genealogy of civil society and the findings of the genealogy of organized crime, carried out following said procedure, are offered.
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