Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artículos

Vol. 16 (2025): Especial: Discursos y tecnologías de poder. Aportes foucaultianos al debate teórico-político contemporáneo

The Ubuesque Today: Far-Right Movements, Foucault, and Critical Inversion

DOI
https://doi.org/10.5281/zenodo.17281916
Submitted
October 8, 2025
Published
2025-10-08

Abstract

This essay offers a critical reading of contemporary far-right movements through the lens of Michel Foucault’s notion of “Ubuesque power.” It examines grotesque, grandiloquent, and anti-scientific figures as forms of power whose effectiveness paradoxically stems from their own disqualification. Three key dimensions are addressed: the structuring of power within an anti-scientific field of adversity, a doxastic and absurd imprint that inverts the regime of truth, and the articulation of an ambivalent affective regime. The essay argues that these forms of governance demand a scientific-ritual aleturgic critique capable of dismantling their mechanisms from within. Rather than denouncing the infamous, the proposed critique seeks to invent new modes of resistance that intertwine knowledge, truth, and affect.

 

References

  1. Barrancos, D. (2024). Extremas derechas: discursos de odio y cambio de sensibili-dades. PUBLICAR-En Antropología y Ciencias Sociales, (36), pp. 11-15.
  2. Brown, Wendy (2018). Neoliberalism's Frankenstein: Authoritarian freedom in twenty-first century “democracies”. Critical times, 1 (1), pp. 60-79.
  3. Borges, A., & Zanotti, L. (2024). Authoritarian, but not nativist: Classifying far-right parties in Latin America. Political Studies, 0(0).
  4. Bobbio, N. (1995). Derecha e izquierda. Taurus.
  5. Catanzaro, Gisela Mara. Espectrología de la derecha: hacia una crítica de la ideología neoliberal en el capitalismo tardío. Las Cuarenta, 2021.
  6. Dardot, P., & Laval, C. (2019). Anatomía del nuevo neoliberalismo. Viento sur, 164, pp. 5-16.
  7. Davies, W. (2016). El nuevo neoliberalismo. New LeftReview, (101), p. 142. Recu-perado de: http://newleftreview.es/101
  8. Derrida, J. (1975): “La farmacia de Platón”. En J. Derrida, La diseminación. Edito-rial Fundamentos.
  9. Díez-Gutiérrez, E. J., Verdeja, M., Sarrión-Andaluz, J., Buendía, L., & Macías-Tovar, J. (2022). Political Hate Speech of the Far Right on Twitter in Latin Ameri-ca. Comunicar: Media Education Research Journal, 30 (72), pp. 97-109.
  10. Dutra, W. H., & Silva, B. C. (2022). UmUbu para Chamar de Nosso: Ensaio sobre o Bolsonarismo. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 22 (1), pp. 86-104.
  11. Foucault, M. (1995). “¿Qué es la crítica?” [CRÍTICA Y AUFKLÄRUNG]. Daimon Revista Internacional de Filosofia, (11), pp. 5–26.
  12. Foucault, M. (1996). “La vida de los hombres infames”. En M. Foucault, La vida de los hombres infames. ACME.
  13. Foucault, M. (2001). Los anormales. Curso en el Collège de France. 1974-1975. Fondo de Cultura Económica.
  14. Foucault, M. (2005). La verdad y las formas jurídicas. Gedisa.
  15. Foucault, M. (2007). Nacimiento de la biopolítica. Curso en el Collège de France, 1978-1979. Fondo de Cultura Económica.
  16. Foucault, M. (2014). Del gobierno de los vivos. Curso en el Collège de France, 1979-1980. Fondo de Cultura Económica.
  17. Graulund, R. (2019). Grotesque. In Oxford Research Encyclopedia of Literature. Oxford University Press.
  18. Harpham, G. G. (1982). On the Grotesque: Strategies of Contradiction in Art and Literature. Princeton University Press.
  19. Ipar, E.; Cuesta, M.; Wegelin, L. (eds.) (2023). Discursos de odio. Una alarma para la vida democrática. UNSAM Edita.
  20. Ipar, E. (2024). Las derechas radicales y las políticas de la crueldad. En A. Grimson (coord.), Desquiciados. Los vertiginosos cambios que impulsa la extrema derecha (pp. 233 252). Siglo XXI editores.
  21. Lordon, F. (2015). Capitalismo, deseo y servidumbre: Marx y Spinoza. Tinta Limón.
  22. Lordon, F. (2018). La sociedad de los afectos. Por un estructuralismo de las pasio-nes. Adriana Hidalgo.
  23. Mbembe, A. (2018). Políticas de la enemistad. Ned Ediciones.
  24. Melo, A. (2024). Abrir el culo. Anfibia. EDUNSAM.
  25. Montero, Sol. (2024). Una democracia afectada. Polarización y emociones en el discurso de la nueva derecha argentina en redes sociales. Revista panamericana de comunicación, 6 (1).
  26. Mudde, C. (2021). La ultraderecha hoy. Paidós.
  27. Murillo, Susana (2025). El Discurso del Absurdo como Estrategia de Poder. Conflic-to Social, (33).
  28. Pirro, A. L. (2023). Far right: The significance of an umbrella concept. Nations and Nationalism, 29 (1), pp. 101-112.
  29. Platón (2000). Fedro. En Diálogos III. Fedón, Banquete, Fedro, Traducción de E. Lledó Íñigo, Gredos, texto original del siglo I.V. a.C.
  30. Saidel, M. L. (2021). El neoliberalismo autoritario y el auge de las nuevas dere-chas. História Unisinos, 25 (2), pp. 263-275.
  31. Seghezzo, G. (2025). El legado crítico-securitario de Michel Foucault. Sobre latinofoucaultianos, la criminología y la grilla analítica ilegalismos-delicuencia en Argentina. In Derecho, saber y poder en y después de Foucault (pp. 131-170). Tirant lo Blanch Grupo Editorial.
  32. Sferco, S. (2025). Michel Foucault y el dispositivo deseante de los discursos de odio. Estudios de Filosofía Práctica e Historia de las ideas, 28, 1-16.
  33. Solano, B. (2018). “Poder ubú” e política de morte no México. ECOS-Estudos Contemporâneos da Subjetividade, 8(1), pp. 3-13.
  34. Tiburi, M. (2020). Ridículo político: análisis de una mutación estético-política. Nuevo Itinerario, 16 (2), pp. 217–239.
  35. Waltman, M. (2015). Hate on the Right. Right-Wing Political Groups and Hate Speech. New York, United States of America: Peter Lang Verlag. Retrieved Jul 30, 2025, from 10.3726/978-1-4539-1389-5.