Kafka, Aristophanes, and Hegel's Lectures on Aesthetics : The Specter of a Double Form of Onto-Political Nihilism Haunting the West from Greece to Our Contemporary Age
Antonio Sánchez Domínguez. Español. Se doctoró en Filosofía en la Universidad Complutense de Madrid. Estudio también lenguas modernas y sus literaturas. Su especialidad es Filosofía moderna e idealismo alemán.
A double impossibility of the political community —polis in the classical sense or state community in the modern sense— emerges respectively in the texts of Aristophanes and Kafka. The possibility of having a sort of shared predicates —natural in the classical sense, formal-normative in the modern sense— around which to articulate a future political community is the necessary starting point for observing the tensions that traverse two worlds in crisis, very different, but in which the possibility of having a unified horizon of meaning seems to vanish into thin air. Starting from Hegel's Aesthetics Lectures and the place he assigns to Aristophanes, the aim of this work is to observe to what extent that place could be assigned, by substitution, to Kafka. Such an approach would shed light on the reception, technically speaking, comedic in Kafka's sense, and a recalibration of the place of this "comedy" in times of crisis.
References
Agamben, G. (2005). El hombre sin contenido (E. M. Kohrmann, Trad.). Áltera.
Aristófanes. (1999). Las nubes (F. Rodríguez Adrados & J. Rodríguez Somolinos, Trads.). Cátedra.
Aristóteles. (2007). Política, (Manuela García Valdés, Trad.). Gredos.
Blanchot, M. (1976). La risa de los dioses (J. A. Doval Liz, Trad.). Taurus.
Böckenförde, E.-W. (1967). Die Entstehung des Staates als Vorgang der Säkularisation. En Säkularisation und Utopie. Ebracher Studien. GmbH.
Camus, A. (1995). El mito de Sísifo. Alianza Editorial.
Fisher, M. (2016). Realismo capitalista (C. Iglesias, Trad.). Buenos Aires: La Caja Negra.
Hegel, G. W. F. (1999). Enciclopedia de las ciencias filosóficas (R. Valls Plana, Trad.). Madrid: Alianza. (Obra original publicada en 1817)
Hegel, G. W. F. (2015). Fenomenología del espíritu (M. Jiménez Redondo, Trad.). Pre-Textos.
Hegel, G. W. F. (2017). Enciclopedia de las ciencias filosóficas (R. Valls Plana, Trad., Ed. bilingüe). Abada.
Hegel, G. W. F. (2021). Lecciones sobre la estética (A. Brotons Muñoz, Trad.). Akal.
Hegel, G. W. F. (2022). Líneas fundamentales de la filosofía del derecho (M. Jiménez Redondo, Trad.). Ápeiron.
Hegel, G. W. F. (1955a). Lecciones sobre la historia de la filosofía I (W. Roces, Trad.). México: Fondo de Cultura Económica. (Obra original publicada en 1833)
Hegel, G. W. F. (1955b). Lecciones sobre la historia de la filosofía II (W. Roces, Trad.). México: Fondo de Cultura Económica. (Obra original publicada en 1833).
Hegel, G. W. F. (1955c). Lecciones sobre la historia de la filosofía III (W. Roces, Trad.). México: Fondo de Cultura Económica. (Obra original publicada en 1833)
Heidegger, M. (2007). Hegel y los griegos. En Hitos (H. Cortés & A. Leyte, Trads.). Alianza.
Hölderlin, F. (1997). Empédocles (A. Ferrer, Trad.). Hiperión.
Hölderlin, F. (2015). Hyperion (J. Munárriz, Trad.). Hiperión.
Kafka, F. (2023a). El castillo (M. Sáenz, Trad.). Debolsillo.
Kafka, F. (2023b). El proceso (M. Sáenz, Trad.). Debolsillo.
Kafka, F. (2024a). Tú eres la tarea. En Aforismos (L. F. Moreno Claros, Trad.).
Kafka, F. (2024b). Cuentos completos (A. Gordo, Trad.). Páginas de Espuma.
Martínez Marzoa, F. (2005). El saber de la comedia. A. Machado Libros.
Martínez Marzoa, F. (2006). El decir griego. A. Machado Libros.
Martínez Marzoa, F. (2007). Muestras de Platón. Abada.
Martínez Marzoa, F. (2011). Distancias. Abada.
Martínez Marzoa, F. (2014). Interpretaciones. Abada.
Martínez Marzoa, F. (2014). Polvo y certeza. Abada.
Nietzsche, F. (2010). El crepúsculo de los ídolos o cómo se filosofa con el martillo: Aforismos y flechas (J. Mardomingo Sierra, Trad.). Madrid: Gredos. (Obra original publicada en 1889)