Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artículos

Vol. 14 No. 1 (2023)

Film essay and materialization of knowledge

DOI
https://doi.org/10.5281/zenodo.8212110
Submitted
January 3, 2023
Published
2023-07-31

Abstract

This article thinks about the film essay in the double context of the generation of knowledge in the academy and in the current global situation, where the correspondence between the representation of things and modern subjectivity seems to be broken forever. Therefore, displacing the representation and sketching subjective possibilities are tasks that must be strengthened and thought about. In such a context, the condition of writing and the possibility of going a step further are considered here. This step involves leave out all kind of representations of matter in order to think just from this one the development of a knowledge for these times. Hence, the audiovisual matter is a real possibility of knowing. Cinema and writing are singularities in the work with materials

References

Adorno, T. (2003). El ensayo como forma. Notas sobre literatura. Akal.
Adorno, T. (2004). Teoría estética. Akal.
Amaba, R. (2019). Narración y materia. Supervivencias de la imagen cinematográfica. Shangrila.
Astruc, A. (1989). Nacimiento de una nueva vanguardia. La “Caméra-stylo”. Textos y manifiestos del cine. Cátedra.
Aristóteles (1994). Física. Gredos.
Badiou, A. (1998). El ser y el acontecimiento. Manantial.
Badiou, A. (2018). L’immanence des verités. L’être et l’événement 3. Editions de Seuil. Fayard.
Bazin, A (2000). Lettre de Sibérie. Chris Marker. Retorno a la inmemoria de un cineasta (Enguita, N; Esposito, M; Regueira, E. editores). Ediciones de la mirada.
Bellour, R (1995). L’analyse du film. Calmann-Lévy.
Biset, E. (2022). Escena postextual de la teoría. Chuy. Revista de Estudios Literarios Latinoamericanos, 9, Nº 12, 124-150.
Bouhaben, M. (2014). Santiago Álvarez y el cine ensayo. Toma Uno, 3, 145-161.
Català, J. (2008). La forma de lo real: introducción a los estudios visuales. Editorial UOC.
Català, J. (2019). Formas de la aparición. La carta fílmica como enigma. Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria, 19 (3), 267-286.
Català. J. (2022). News of the End of the World: The Essay Film as Mentality. Dossier: The Audiovisual Thinking Process in Contemporary Essay Films (Lourdes Monterrubio, editora). Comparative cinema, 18, 11-31.
Celedón, G. (2020). ¿Qué significa conocimiento en la investigación artística? Coordenadas de la investigación artística: sistema, institución, laboratorio, territorio (C. Benavente, ed.). Cenaltes Ediciones.
Celedón, G (2021). El problema político-ontológico de la imagen digital. La herencia del cine ensayo como forma de resistencia subjetiva. Inmediaciones de la comunicación, 16, 1.
Celedón, G. (2023). Filosofía y experimentación sonora. Ediciones Metales Pesados.
Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Paidós Ibérica.
Deleuze, G. (1987). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Paidós Ibérica.
Deleuze, G.; Guattari, F. (1993). ¿Qué es la filosofía? Anagrama.
Derrida, J. (1985). La voz y el fenómeno. Introducción al problema del signo en la fenomenología de Husserl. Pre-Textos.
Derrida, J. (1986). De la Gramatología. Siglo XXI Editores.
Derrida, J. (2004). Rodar las palabras. Al borde de un filme. Arena libros S.L.
Descartes, R. (2011). Meditaciones metafísicas. Alianza editorial (original en francés de 1641).
Friz, C. (2016). La Universidad en disputa. Sujeto, educación y formación universitaria en la concepción neoliberal. Ceibo Ediciones.
Gagnebin, M. (2004). L’inconscient à l’essai. L’essai et le cinéma (dirigido por Suzanne Liandrat-Guiges y Murielle Gagnebin). Champ Vallon.
García Martínez, A. (2006). La imagen que piensa. Hacia una definición del ensayo audiovisual. Comunicación y sociedad. Vol. XIX, 2, 75-105.
Godard, J.-L. (1998). Histoire(s) du cinéma. Gallimard.
González, H. (2019). Elogio del ensayo. El discurso sobre el ensayo en la cultura argentina de los 80 (A. Giordano editor). Mimesis.
Harman, G. (2002). Tool-Being. Heidegger and the Metaphysics of objetcs. Carus Publishing Company.
Jacobsen, U.; Lorenzo, S. (2009). La imagen quebrada. Palabras cruzadas. Apuntes y notas (provisorias) sobre el ensayo fílmico (en Chile). Fuera de Campo.
Kant, I. (1998). Crítica de la razón pura. Alfaguara (original en alemán de 1781)
Kant, I. (2007). Crítica del juicio. Espasa Calpe (original en alemán de 1790).
Lins, C. (2019). Cao Guimarães : arte documentário ficção. 7Letras.
Locke, J. (2005). Ensayo sobre el entendimiento humano. Fondo de Cultura económica.
Lopate, P. (1996). In the Search of the Centaur. The essay film. Beyond Document. Essays on Nonfiction Film (Warren, C., editor). Wesleyan University Press. 243-270.
Lukács, G. (1970). Sobre la esencia y forma del ensayo. El alma y las formas y Teoría de la novela. Grijalbo.
Meillassoux, Q. (2015). Después de la finitud. Ensayo sobre la necesidad de la contingencia. Caja Negra.
Meillassoux, Q. (2020). Metafísica y ficción extracientífica. Roneo.
Montero, D. (2012). Thinking images: the essay film as a dialogic form in European cinema. New Studies in European Cinema, Vol III. Peter Lang.
Monterrubio, L. (2018). De un cine epistolar. La presencia de la misiva en el cine francés moderno y contemporáneo. Shangrila.
Ossandón, C. (2017). Presentación. Mapocho. Revista de Humanidades, nº 81, 9.
Pasolini, P. P. (2022). Pasolini por Pasolini. Entrevistas y debates sobre cine. El cuenco de plata.
Pinto, I. (x). Lo incompleto. Desajuste y fractura en dos diarios fílmicos del exilio chileno. Publicado en Academia: https://www.academia.edu/2497169/Lo_incompleto._Desajuste_y_fractura_en_dos_diarios_filmicos_del_exilio_chileno_capitulo_de_libro_
Prividera, N. (2022). Cine documental. La marca editora.
Provitina, G. (2014). El cine-ensayo. La mirada que piensa. La marca editora.
Rancière, J. (2002). El maestro ignorante. Cinco lecciones sobre emancipación intelectual. Laertes.
Rancière, J. (2005). La fábula cinematográfica. Reflexiones sobre la ficción en el cine. Paidós Ibérica.
Rancière, J. (2006). El inconsciente estético. Del estante editorial.
Rancière, J. (2011). El destino de las imágenes. Prometeo.
Rancière, J. (2013). Aisthesis. Escenas del régimen estético del arte. Manantial.
Rancière, J. (2013a). Figuras de la historia. Eterna Cadencia.
Rancière, J. (2020). Viralidad/Inmunidad: dos preguntas para interrogar la crisis / Entrevistado por A. Inzerillo. Revista Latinoamericana del Colegio Internacional de Filosofía. Sección Tiempos, Salida nº 1.
Rodríguez Freire, R. (2018). La condición intelectual. Informe para una academia. Mimesis ediciones.
Rodríguez Freire, R. (2020). La forma como ensayo. Crítica, ficción, teoría. La Cebra.
Russo, E. (2019). La Rabbia y los límites del film-ensayo. Arkadin, nº8, 1-10.
Santos Herceg, J. (2015). Cartografía crítica. El quehacer profesional de la filosofía en Chile. Libros de la Cañada.
Santos Herceg, J. (2020). La tiranía del paper. Editorial UACH.
Solanas, F. (1988). La hora de los hornos, 1973. Hojas de Cine. Vol. 1. Fundación mexicana de cineastas.
Starobinski, J. (1998). ¿Es posible definir el ensayo? Cuadernos Hispanoamericanos, nº 575, 31-40.
Weaver, T. (2018) “Contra la investigación /Against Research”, Revista ARQ, Escuela de Arquitectura, UC Chile, 2018, pp. 12-67.
Weinberg, L. (2007). El ensayo como una poética del pensamiento / Entrevistada por Norma Garza Valdivia. Andamios, Volumen 4, número 7, 271-287.
Weinberg, L. (2007a). Pensar el ensayo. Siglo XXI editores.
Weinberg, L. (2007b). El ensayo latinoamericano entre la forma de la moral y la moral de la forma. Cuadernos del CILHA, vol. 8, núm. 9, 110-130.
Weinberg, L. (2014). El ensayo en busca del sentido. Iberoamericana – Vervuet.
Weinrichter, A. (2007). Introduccio´n. La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo (Weinrichter, Antonio, dir.). Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra.
Wiedemann, S. (2014). Entre Folhas: Cao Guimarães y la poética de la micro-expresión. Hambre / Espacio cine experimental, 18-21.

Filmografía
Álvarez, S. (Director). (1968). L.B.J. [Película]. ICAIC.
Farocki, H. (Director). (1995). Schnittstelle [Película]. Harum Farocki.
Godard, J-L. (Director). (1982). Scénario du film Passion [Película]. JLG Films, Télévision Suisse-Romande.
Godard, J-L. (Director). (2011). Film Socialisme [Película]. Vega Film, Office Fédéral de la Culture, Télévision Suisse-Romande (TSR), Ville de Genève, Suissimage, Fondation Vaudoise, Fonds Regio Films, Wild Bunch, Canal+.
Guimarães, C.: Lobato, P. (Directores). Accidente [Película]. Cinco em Ponto, Teia.
Marker, C. (Director). (1957). Lettre de Sibérie [Película]. Argos Film, Procinex.
Pasolini, P. P. (Director). (1963). La rabbia. [Película]. Opus Films.
Vásquez, A. (Directora). (1983). Fragmentos de un diario inacabado. [Película]. Co-producción Chile y Finlandia.