Gonzalo Ricci Cernadas es Licenciado en Ciencia Política, Especialista en Estudios Políticos, Magíster en Teoría Política y Social y Doctor en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires. Es Ayudante de Primera en la Facultad de Ciencias Sociales. Su área de trabajo remite, principalmente, a Baruch Spinoza y a la dimensión republicana capaz de ser hallada en su filosofía.
The work will be structured in three sections. The first of them analyzes how the different specialists in Spinozian work have studied the Dutch corpus in a dialectical way. This type of interpretation will be emphasized here not only in regard to Spinoza's own ontology, but also to his political philosophy. Secondly, this article investigates the way in which Spinozian ontology can be studied, proposing that, rather than making use of a dialectical method of Hegelian roots, it is rather possible to undertake the study of Spinoza's main philosophical concepts. that are linked to the essence from the notion of sublimation, a notion that, as we will see, is closely related to the monism of Spinoza's philosophy. Finally, the way in which this sublimation procedure can also be applied to the concepts of the Dutchman that specifically refer to the political aspect of his thought is analyzed.
References
Allendesalazar Olaso, M. (1988). Spinoza. Filosofía, pasiones y política. Madrid, Alianza.
Althusser, L. (2011). El “Piccolo”, Bertolazzi y Brecht (notas acerca de un teatro materialista). En La revolución teórica de Marx (pp. 107-125). Ciudad de México, Siglo XXI.
Althusser, L. (2014). L’objet du “Capital”. En Louis Althusser et al., Lire le Capital (pp. 245-418). Paris, Presses Universitaires de France.
Bove, L. (2014). La estrategia del conatus. Buenos Aires, Cruce.
Chaui, M. (2006). A nervura do real. Imanência e liberdade em Espinosa. São Paulo, Companhia das Letras.
del Lucchese, F. (2004). Tumulti e indignatio. Conflitto, diritto e moltitudine in Machiavelli e Spinoza. Milano, Edizioni Ghibli.
Deleuze, G. (1982). Préface. En Antonio Negri, L’anomalie sauvage (pp. 9-12). Paris, Presses Universitaires de France.
Della Rocca, M. (2002). Spinoza’s substance monism. En Olli Koistinen & John Biro (eds.), Spinoza. Methaphysical themes (pp. 11-37). Oxford, Oxford University Press.
Ferrater Mora, J. (1969). Diccionario de filosofía. Tomo I. A-K. Buenos Aires, Editorial Sudamericana.
Garrett, D. (2021). Monism, Spinoza's way. The monist, 104, 38-59.
Goff, Ph. (ed.) (2012). Spinoza on monism. Basingstoke, Palgrave Macmillan.
Gueroult, M. (1974). Spinoza. Dieu (Éthique, 1). Paris, Aubier-Montaigne.
Hardt, M. & Negri, A. (2002). Imperio. Buenos Aires, Paidós.
Hardt, M. & Negri, A. (2004). Multitud. Guerra y democracia en la era del Imperio. Barcelona, Debate.
Hardt, M. & Negri, A. (2011). Commonwealth. El proyecto de una revolución del común. Madrid, Akal.
Hardt, M. & Negri, A. (2019). Asamblea. Madrid, Akal.
Harris, E. (1986). Method and metaphysics in Spinoza. Studia spinozana, 2, 129-150.
Havercroft, J. (2010). The fickle multitude: Spinoza and the problem of global democracy. Constellations, 17, 1, 120-136.
Hegel, G. W. F. (2017). Fenomenología del espíritu. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
Jaquet, C. (2008). L’actualité du Traité politique de Spinoza. En Chantal Jaquet, Pascal Sévérac & Ariel Suhamy, La multitude libre. Nouvelles lectures du Traité politique (pp. 13-26). Paris, Éditions Amsterdam.
Lærke, M. (2018). Leibniz’s encounter with Spinoza’s monism, October 1675 to February 1678. En Michael Della Rocca (ed.), The Oxford handbook of Spinoza (pp. 434-463). Oxford, Oxford University Press.
Levin, Y. (2013). Spinoza’s substance monism. En Uwe Meixner & Albert Newen (eds.), Logical analysis and history of philosophy / Philosophiegeschichte und logisch Analyse. Münster, Mentis.
Lucash, F. (1995). Spinoza’s dialectical method. Dialogue: Canadian philosophical review / Revue canadienne de philosophie, 34, 2, 219-236.
Macherey, P. (1992). Negri : de la médiation à la constitution (description d’un itinéraire spéculatif). En Avec Spinoza. Études sur la doctrine et l’histoire du spinozisme (pp. 245-270). Paris, Presses Universitaires de France.
Macherey, P. (1994). Spinoza est-il moniste ? En Myriam Revault D’Allonnes & Hadi Rizk, Spinoza : puissance et ontologie (pp. 39-53). Paris, Kimé.
Macherey, P. (2013). Introduction à l’Éthique de Spinoza : La première partie – La nature des choses. Paris, Presses Universitaires de France.
Macherey, P. (2014). Hegel o Spinoza. Buenos Aires, Tinta Limón.
Negri, A. (1993). La anomalía salvaje. Ensayo sobre poder y potencia en Baruch Spinoza. Barcelona, Anthropos.
Negri, A. (2000a). Multitude. En Kairòs, Alma Venus, multitude (pp. 145-210). Paris, Calmann-Lévy.
Negri, A. (2000b). Reliqua desiderantur. Conjetura para una definición del concep-to de democracia en el último Spinoza. En Spinoza subversivo (pp. 56-89). Madrid, Akal.
Negri, A. (2002). Pour une définition ontologique de la multitude. Multitudes, 9, 36-48.
Negri, A. (2005). Réponse à Pierre Macherey. Multitudes, 22, 111-117.
Negri, A. (2007). Moltitudine e singolarità nello sviluppo del pensiero político di Spinoza. En Riccardo Caporali, Vittorio Morfino & Stefano Visentin (eds.), Spinoza: individuo e moltitudine (pp. 287-297). Cesena, Società Editrice “Il Ponte Vecchio”.
Negri, A. (2011). Spinoza y nosotros. En Spinoza y nosotros (pp. 7-42). Buenos Aires, Nueva Visión.
Pizarro Suescum, J. P. (2018). Multitud y poder: una aproximación naturalista al Tratado político de Spinoza. Revista Co-herencia, 15, 28, 209-222.
Ricci Cernadas, G. (2018). Spinoza y las instituciones. Un comentario a la lectura de Toni Negri. Revista Argentina de Ciencia Política, 21, 107-120.
Ricci Cernadas, G. (2022). Spinoza y la multitud: de la física a la política. Buenos Aires, RAGIF Ediciones.
Russell, B. (2004). History of western philosophy. London & New York, Routledge.
Ruyer, R. (1961). Le mythe de la raison dialectique. Revue de métaphysique et de morale, 66, 1/2, 1-34.
Spinoza, B. (2000). Ética. Madrid, Trotta.
Spinoza, B. (2007). Epistolario. Buenos Aires, Colihue.
Spinoza, B. (2010). Tratado político. Madrid, Alianza.
Vega Pasquín, R. (2013). Apuntes sobre el pensamiento de Spinoza: las dialécticas políticas y jurídicas. Estudios de teoría del derecho y filosofía del derecho, XXIX, 467-491.
Walther, M. (1990). Negri on Spinoza's political and legal philosophy. En Edwin Curley & Pierre-François Moreau, Spinoza. Issues and directions (pp. 287-297). Leiden, New York, København & Köln, E. J. Brill.
Yebra López, C. (2013). El concepto de multitud en la filosofía de Negri. Revista internacional de pensamiento político, 8, 319-339.