Chileno. Psicólogo Clínico, Académico y Doctor en Filosofía, Estética y Teoría del Arte por la Universidad de Chile. Desde el 2006 ha ejercido práctica clínica, docencia e investigación en distintas universidades del país a nivel de pregrado y postgrado.
This article tries to display some of the postulations that the German psychologist Rudolf Arnheim sketched out in his 1959 text Form and the consumer. It’s sustained that these postulations conclude that the artistic form is widely implicated in the confrontation of culture and a particular time, so if a crisis in form is to be taken as true, what is to come is an epochal twilight produced by a destabilization in its sense. Throughout this writing, the idea of a crisis in culture is to be confronted with the apparent symbolic crisis of art, examining the consequent question about the loss of a narrative in the work of art.
References
Arnheim, R. (2006). The coming and going of images. En O. Grau (ed.), MediArtHistories (pp. 15-17). Massachusetts: MIT Press.
Arnheim, R. (2000). El quiebre y la estructura. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello.
Arnheim, R. (1986). Hacia una psicología del arte: Arte y entropía (ensayo sobre el desorden y el orden). Madrid: Alianza Editorial.
Arnheim, R. (1974). Art and visual perception. California: University of California Press.
Arnheim, R. (1971). El pensamiento visual. Buenos Aires: Eudeba.
Arnheim, R. (1954). The psychologist who came to dinner College Art Joumal 13 (2), 107-112. https://doi.org/10.2307/773515
Audi, R. (2004). Diccionario Akal de Filosofía. Madrid: Ediciones Akal.
Belting, H. (2007). Antropología de la imagen. Madrid: Katz.
Berman, M. (1987). El reencantamiento del mundo. Santiago de Chile: Cuatro vientos.
Cassirer, E. (1967). Antropología filosófica. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Chesterton, G. K. (2009). Por qué soy católico. Madrid: El Buey Mudo
Chesterton, G. K. (1997) El león heráldico. En Ensayos. México D. F.: Porrúa (pp. 66-68).
Danto, A. (1999). Después del fin del arte. Buenos Aires: Paidós.
Foster, H. (2001). The Return of the Real. Massachusetts: MIT Press.
Foucault, M. (1997). La pintura de Manet. Barcelona: Alpha Decay.
Greenberg, C. (2006). La pintura moderna y otros ensayos. Madrid: Siruela.
Greenberg, C. (1993). Modernist Painting. En C. Harrison y P. Wood (eds.), Art in Theory 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas (pp. 750-760). Oxford: Bla-ckwell.
Hegel, G.W.F. (1998). Lecciones de Estética. Barcelona: Península.
Michaud, Y. (2007). El arte en estado gaseoso. Ensayo sobre el triunfo de la estética. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Verstegen, I. (2005). Arnheim, Gestalt and Art: A Psychological Theory. Nueva York: Springer.
Oyarzún, P. (2017, 26 de junio). Indicio histórico sobre la relación de Arte y Ciencia. Psicología del arte. https://bit.ly/3aZIpD4
Panofsky, E. (1934). Jan van Eyck’s Arnolfini Portrait. The Burlington Magazine for Connoiseurs 64(372), 112-127. https://www.jstor.org/stable/865802
Sánchez-Clemente, J. (2011). El concepto de Autonomía del Arte en la Primera época de la Revista de Occidente (1923-1936). NORBA, Revista de Arte 31, 89-110. http://bit.ly/3a6TCSO
Vicente, A. (2011, 5 de abril). Manet, el ‘enfant terrible’. Público. https://www.publico.es/culturas/manet-enfant-terrible.html
Wilde, O. (2007). El retrato de Dorian Gray. Quito: Libresa