Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artículos

Vol. 11 No. 2 (2020)

Benjamin’s Concept of History in the ‘struggle for its (true) Representation’

Submitted
July 17, 2020
Published
2020-12-17

Abstract

According to Pablo Oyarzun, Benjamin’s concept of history “is not about a war over the representation of history, but a war over history itself. Only in so far as this is its field, there can also be a struggle for its (true) representation”. While Oyarzun’s observation refers to the first “thesis” of Benjamin’s «On the Concept of history», in this article I argue that it can be productively used to shed light onto a broader understanding of the Benjamin’s concept of history. To that end, I elaborate on Oyarzun’s comment in order to analyze and to render explicit the relationship between 'Truth' and '(Re)presentation' (Darstellung) in Benjamin’s thought. In doing so, I highlight the relevance of this relationship for the concept of 'History' that Benjamin elaborated in the late ‘30s

References

ABADI, Florencia. Conocimiento y redención en Walter Benjamin, Editorial Miño y Dávila, Buenos Aires, 2014.
BENJAMIN, Walter. «Franz Kafka en el décimo aniversario de su muerte» en Sobre Kafka. Trad. Mariana Dimópulos. Editorial Eterna Cadencia, Buenos Aires, 2014.
BENJAMIN, Walter. «Sobre el concepto de historia». En La dialéctica en suspenso. Trad. Pablo Oyarzun. Editorial LOM, Santiago de Chile, 2009.
BENJAMIN, Walter. «Convoluto N». En La dialéctica en suspenso. Trad. Pablo Oyarzun. Editorial LOM, Santiago de Chile, 2009.
BENJAMIN, Walter. Libro de los pasajes. Trad. Luis Fernández C. Ediciones Akal, Madrid, 2007.
BENJAMIN, Walter. «Sobre el lenguaje en cuanto tal y sobre el lenguaje del hombre». En Obras II, vol.1. Trad. Jorge Navarro Pérez. Ediciones Abada, Madrid, 2007.
BENJAMIN, Walter. «El programa de filosofía venidera». En Obras II, vol.1. Trad. Jorge Navarro Pérez. Ediciones Abada, Madrid, 2007.
BENJAMIN, Walter. El origen del ‘Trauerspiel’ alemán. En Obras I, vol.1. Trad. Alfredo Brotons Muñoz. Ediciones Abada, Madrid, 2006.
BENJAMIN, Walter. El origen del drama barroco alemán. Trad. José Muñoz Millanés. Editorial Taurus, Madrid,1990.
BENJAMIN, Walter. Gesammelte Briefe (7 vols.). Editado por Christoph Gödde, Henri Lonitz (Theodor W. Adorno Archiv). Editorial Suhrkamp, Fráncfort del Meno, 1995-2000.
BENJAMIN, Walter. Gesammelte Schriften (7 vols.). Editado por Rolf Tiedemann y Hermann Schweppenhäuser, Editorial Suhrkamp, Fráncfort del Meno, 1972-1989.
DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Felix. ¿Qué es la filosofía? Trad. Thomas Kauf. Editorial Anagrama, Barcelona, 1993.
FENVES. Peter. The Messianic Reduction, Stanford University Press, Stanford, 2011.
FERNÁNDEZ H., Diego. «Odradek y el problema de la forma”. En Ideas y Valores (aceptado para publicación).
FERNÁNDEZ H., Diego. La justa medida de una distancia. Crítica, verdad y (re)presentación en Walter Benjamin. Tesis para optar al grado de Doctor en Filosofía. Universidad de Chile, 2016.
FERNÁNDEZ H., Diego. «Notas sobre el ‘concepto’ de Aufgabe en Walter Benjamin». En Revista Papel Máquina nro. I vol. 2, 2010, pp. 37-49.
FREY, Hans-Jost. «On Presentation in Benjamin”. En FERRIS, David (editor) Walter Benjamin Theoretical Questions. Stanford University Press, Stanford, 1996, pp. 139-164.
HEIDEGGER, Martin. Caminos de bosque. Trad. Helena Cortés; Arturo Leyte. Editorial Alianza, Madrid, 1995.
GAGNEBIN, Jeanne-Marie. «Do conceito de Darstellung em Walter Benjamin ou verdade e beleza». En Kriterion. Revista de Filosofía. Vol. 46, nro.112, 2005, pp. 183-190.
HELFER, Martha. The Retreat of Representation: The Concept of Darstellung in Ger-man Critical Discourse. State University of New York Press, Nueva York, 1996.
KANT, Emmanuel. Crítica de la razón pura. Trad. Pedro Ribas. Editorial Taurus, Madrid, 2006.
LEZRA, Jacques. «Introduction» a OYARZUN, Pablo. Doing Justice, Trad. Stephen Gingerich, Polity Press. Cambridge, Reino Unido, 2020. pp. vii-xxvii.
LUKÁCS, György. Teoría de la novela. Trad. Micaela Ortelli. Editorial Godot, Buenos Aires, 2010.
McCOLE, John. Walter Benjamin and the Antinomies of Tradition. Cornell University Press, Ithaca, Nueva York. 2018.
NÄGELE, Rainer. «Thinking Images». En RICHTER, Gerhard (editor). Benjamin’s Ghosts, Stanford University Press, Stanford, 2002.
OYARZUN, Pablo. Doing Justice. Trad. Stephen Gingerich, Polity Press. Cambridge, Reino Unido, 2020.
OYARZUN, Pablo. «Cuatro señas sobre experiencia, historia, y facticidad. A manera de introducción» en La dialéctica en suspenso. Editorial LOM, Santiago de Chile, 2009.
OYARZUN, Pablo. «Introducción” a BENJAMIN, Walter. El narrador. Trad. Pablo Oyarzun. Editorial Metales Pesados, Santiago de Chile, 2008.
SCHOLEM, Gershom. Walter Benjamin. Historia de una amistad. Trad. J. F. Yvars y Vicente Jarque. Editorial Debolsillo. Buenos Aires, 2008.
SCHOLEM, Gershom. «Tradición». En Conceptos básicos del judaísmo. Trad. José Luis Barbero. Editorial Trotta, Madrid, 2002.
SMITH, Gary. «Thinking Through Benjamin: an Introductory Essay» en Benjamin: Philosophy, History, Aesthetics. The University of Chicago, Chicago, 1989.
OPITZ, Michael & WIZISLA, Erdmut (editores). Conceptos de Walter Benjamin, traduc-ción por: María Belforte y Miguel Vedda. Editorial Las Cuarenta. Buenos Aires, 2014.
PHELAN, Anthony. «Fortgang and Zusammenhang: Walter Benjamin and the Romantic novel», en HANSSEN, Beatrice; BENJAMIN, Andrew (editores). Walter Benjamin and Romanticism. Continuum, Nueva York, 2002.
POTESTÀ, Andrea, La déception face à l’écriture de la vérité. Editorial Le Portique / La Phocide, Estrasburgo, 2009.
URBICH, Jan. Darstellung bei Walter Benjamin. Die ‘Erkenntniskritische Vorrede’ im Kontext ästhetischer Darstellungstheorien der Moderne. Editorial Walter de Gruyter, Berlín, 2012.