Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artículos

Vol. 9 No. 2 (2018)

The Part Played by Labour in the Development of Human Thought

DOI
https://doi.org/10.5281/zenodo.1578164
Submitted
September 3, 2018
Published
2018-11-30

Abstract

Labour is the cornerstone of Marxist understanding of the human being and the nature of his thought. This is true both from the phylogenetic and the ontogenetic point of view. The present article tries to introduce itself in that understanding starting from the ideas of Marx and Engels seen from the prism of the activity theory. The specifically human thought only arises when the individual internalizes the socio-historically developed forms of interaction with reality inscribed in the external objects that constitute the system of culture. This appropriation takes place not only through the use of artifacts, but also through the relationships that the individual establishes with other human beings in daily activity. Near the end of the paper, is made a philosophical analysis of the educational experience with blind-deaf-mute children under the direction of A. I. Meshcheryakov that provides a paradigmatic demonstrative case of the sustained theses

References

ALONSO FERNÁNDEZ, Marcos. «Organon: hacia una comprensión de la técnica como parte de la vida». En Hybris, Vol. 9, Nº 1, 2018.
ANDREEV, Igor. «El origen del hombre y la sociedad». En PORTUONDO PAJÓN, Gladys (ed.). Antología de materialismo dialéctico III. Universidad de La Habana, La Habana, 1982.
ARISTÓTELES. Acerca del alma. Gredos, Madrid, 1983.
BAKHURST, David; PADDEN, Carol. «The Meshcheryakov Experiment: Soviet Work on the Education of Blind-Deaf Children». En Learning and Instruction, Vol. 1, 1991.
BERNAL, John D. La ciencia en la historia, 2 vols. Editorial Científico-Técnica, La Habana, 2007.
BLUNDEN, Andy. «Tool and Sign in Vygotsky’s Development». En Advances in Psychology Research, Vol. 121, 2015.
CANDLAND, Douglas. Feral Children and Clever Animals: Reflections on Human Nature. Oxford University Press, New York, 1993.
CHILDE, V. Gordon. Man Makes Himself. Mentor Books, New York, 1958.
CHILDE, V. Gordon. ¿Qué sucedión en la historia? Editorial de Ciencias Sociales, La Habana, 1972.
CHILDE, V. Gordon. Story of Tools. Cobbett Publishing, London, 1944.
CLARK, Wilfrid Le Gros. «El estudio del origen del hombre». En BARNETT, S. A. (ed.). Un siglo después de Darwin. Alianza Editorial, Madrid, 1969.
DELGADO DÍAZ, Carlos Jesús. «El cambio de racionalidad y la matematización del saber». En Revista Colombiana de Filosofía de la Ciencia, Vol. 1, Nº 1, 1999.
DONALD, Merlin. Origins of the Modern Mind. Harvard University Press, London, 1991.
ENGELS, Federico. Anti-Dühring. Pueblo y Educación, La Habana, 1973.
ENGELS, Federico. «Carta a Pitor Lavrov del 12-17 de noviembre de 1875». En MARX, Carlos ; ENGELS, Federico (eds.). Cartas sobre las ciencias de la naturaleza y las matemáticas. Anagrama, Barcelona, 1975.
ENGELS, Federico. Dialéctica de la naturaleza. Pueblo y Educación, La Habana, 1991.
ENGESTRÖM, Yrjö. Learning by Expanding. An Activity-Theoretical Approach to Developmental Research. Cambridge University Press, New York, 2015.
GOULD, Stephen Jay. La falsa medida del hombre. Orbis, Buenos Aires, 1988.
HESSEN, Boris. Las raíces socioeconómicas de la mecánica de Newton. Academia, La Habana, 1985.
ILIÉNKOV, Evald Vasílievich. La dialéctica antigua como forma de pensamiento. Centro de Documentación e Información Científico Técnica Universidad Central "Marta Abreu", Las Villas, 2009.
ILIÉNKOV, Evald Vasílievich. Lógica dialéctica. Ensayos de historia y teoría. Progreso, Moscú, 1977.
ILYENKOV, Evald Vasilyevich. «A Contribution to a Conversation About Meshcheriakov». En Journal of Russian and East European Psychology, Vol. 45, Nº 4, 2007.
ILIÉNKOV, Evald Vasílievich. «Our Schools Must Teach How to Think!». En Journal of Russian and East European Psychology, Vol. 45, Nº 4, 2007.
ILIÉNKOV, Evald Vasílievich. «Psychology». En Russian Studies in Philosophy, Vol. 48, Nº 4, 2010.
ILIÉNKOV, Evald Vasílievich. «Speech at a Meeting of the Academic Council of the Psychology Department of the Moscow University». En LEVITIN, Karl (ed.). One is Not Born a Personality. Progress, Moscow, 1982.
KANT, Immanuel. Crítica de la razón pura. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana, 2015.
KOSIK, Karel. Dialéctica de lo concreto. Grijalbo, México, 1967.
LENIN, Vladimir Ilich. Cuadernos filosóficos. Editora Política, La Habana, 1964.
LEONTIEV, A. N. Actividad, conciencia y personalidad. Cartago, México, 1984.
LEONTIEV, A. N. «El hombre y la cultura». En PORTUONDO PAJÓN, Gladys (ed.). Antología de materialismo dialéctico III. Universidad de La Habana, La Habana, 1982.
LEONTYEV, A. N. The Development of Mind. Marxists Internet Archive, Ohio, 2009.
LEWONTIN, Richard; LEVINS, Richard. The Dialectical Biologist. Aakar Books, Delhi, 2009.
LIPOVETSKY, Gilles. La estetización del mundo. Anagrama, Barcelona, 2015.
LUKÁCS, Geörg. Historia y conciencia de clase. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana, 1970.
LURIA, A. R. El cerebro en acción. Pueblo y Educación, La Habana, 1982.
MANRIQUE, Héctor M.; WALKER, Michael J. Early Evolution of Human Memory. Palgrave Macmillian, New York, 2017.
MARX, Carlos. «Carta a Engels del 28 de enero de 1863». En MARX, Carlos ; ENGELS, Federico (eds.). Cartas sobre El capital. Editora Política, La Habana, 1983.
MARX, Carlos. El capital. Pueblo y Educación, La Habana, 1983.
MARX, Carlos. Elementos fundamentales para la crítica de la economía política. Siglo XXI, Madrid, 2007.
MARX, Carlos. Manuscritos: economía y filosofía. Alianza Editorial, Madrid, 1980.
MARX, Carlos; ENGELS, Federico. La ideología alemana. Grijalbo, Barcelona, 1974.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Las aventuras de la dialéctica. La Pléyade, Buenos Aires, 1974.
MESHCHERYAKOV, Alexander. Awakening to Life. Marxists Internet Archive, Ohio, 2009.
MIKHAILOV, F. T. The Riddle of the Self. Progress, Moscow, 1980.
NÚÑEZ JOVER, Jorge. La ciencia y la técnica como procesos sociales. Félix Varela, La Habana, 2003.
ORTEGA Y GASSET, José. Meditación de la técnica. Revista de Occidente, S.A., Madrid, 1961.
PENFIELD, W.; RASMUSSEN, T. The Cerebral Cortex of Man. Macmillan, New York, 1950.
PIEDRA ARENCIBIA, Rogney. «Kant y la lógica dialéctica». En Hybris, Vol. 8, Nº 1, 2017.
PIEDRA ARENCIBIA, Rogney. Marxismo y dialéctica de la naturaleza. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana, 2017.
ROSE, Steven; LEWONTIN, Richard; KAMIN, Leon. Not in Our Genes. Penguin Books, London, 1990.
RUSE, Michael. Tomándose a Darwin en serio. Salvat, Barcelona, 1994.
SANZ, C. M.; CALL, J.; BOESCH, C. eds. Tool Use in Animals. Cognition and Ecology. Cambridge University Press. New York, 2013.
SCHMIDT, Alfred. El concepto de naturaleza en Marx. Siglo XXI, Madrid, 1977.
SMITH, Justin E. H. «Cactus Life». En Cabinet, Nº 55, 2016.
SUVOROV, A.V. «Experimental Philosophy». En Journal of Russian and East European Psychology, Vol. 41, Nº 6, 2003.
VYGOTSKI, Lev S. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica, Barcelona, 2008.
WILSON, Frank R. The Hand. How Its Use Shapes the Brain, Language, and Human Culture. Vintage Books, New York, 1999.